Page content

Waarom een hoge stressfactor zo slecht voor je gezondheid is.

Stress is een natuurlijk onderdeel van het leven. Tegenwoordig zijn er maar weinig mensen die geen stress Stressfactorhebben. Geld, de economie, de huizenmarkt, werk, kinderen of familie zijn allemaal onderwerpen die ons veel stress kunnen opleveren. Ons lichaam reageert van nature op stress door verhoging van bloeddruk,  verhoogde hartslag, versnelde ademhaling, verhoogde lichaamstemperatuur en het samentrekken en verkrampen van onze spieren. Iedereen ervaart stress op verschillende manieren en niveaus en gaat hier ook verschillend mee om. Maar, als je niet in staat bent om goed om te gaan met stress dan kan dit uiteindelijk leiden tot geestelijke en lichamelijke uitputting.

In de jaren 30 van de vorige eeuw werd pas voor het eerst het woord stress gebruikt om een toestand aan te duiden waarbij sprake was van een lichamelijke reactie op diverse stressoren (prikkels of gebeurtenissen die stress veroorzaken) uit onze directe omgeving. Hans Seley een endocrinologist (het vakgebied van de geneeskunde, dat zich bezig houdt met de chemische boodschappers van het lichaam, de hormonen, en de stofwisseling), was voor het eerst getuige van een ongepaste reactie tijdens een onderzoek op mensen en dieren. Hans Seley is de grondlegger van het huidige stress model.

Tegenwoordig weten we dat stress een belangrijke rol speelt in onze dagelijkse emotionele, geestelijke en lichamelijke staat van welbevinden en gezondheid.

Stress wordt gezien als een gebrek aan adequaat reageren op een emotionele of lichamelijke bedreiging. Het maakt niet uit of deze bedreiging echt is of is ingebeeld. De meeste tekenen van stress zijn gemakkelijk te herkennen en uiten zich in cognitieve, gedragsmatige, emotionele en lichamelijke klachten. Dit is ook de reden dat als iemand in aanraking komt met een bovenmatige vorm van stress, zijn houding, gedrag en uitstraling volledig kunnen veranderen.

Verschillende reacties op stress

  • Cognitieve, emotionele, en gedragsmatige symptomen kunnen zijn: een slecht beoordelingsvermogen, negatief wereldbeeld, slechte vooruitzichten, angst, piekeren, humeurig, geïrriteerdheid, niet kunnen ontspannen, eenzaamheid, depressie, gebrek aan concentratie en verstrooidheid.
  • Lichamelijke symptomen zijn ondermeer: verhoogde hartslag, versnelde of onregelmatige ademhaling, gebrek aan energie, hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, en bovenmatig zweten.
  • Stress kan ook leiden tot fysieke symptomen zoals diverse vormen van pijn, diaree, constipatie, misselijkheid, braken, duizeligheid, maagklachten en hoofdpijn.Stress symptomen

 

Chronische stress kan over een langere periode van tijd zowel lichamelijke als geestelijke schade veroorzaken. Langdurige stress onderdrukt het immuunsysteem waarbij het vatbaar is voor infecties en ziektes. Stress bevordert de afzetting van visceraal vet ook wel buikvet genoemd. Deze vorm van vet is een belangrijke oorzaak van overgewicht. Chronische stress wordt ook in verband gebracht met maagzweren, kanker, hart en vaatziekten, verhoogde kans op uitbreken van psoriasis, depressie en diabetes. Bij kinderen die last hebben van chronische stress kan dit leiden tot stoornissen in de ontwikkeling en groei.

Verschillende vormen van stress

Normaal gesproken hebben wij bij het woord stress een slechte associatie wat betekent dat stress slecht is. De meeste mensen zijn vergeten of weten gewoon niet dat er ook goede vormen van stress zijn. Toen Hans Selye stress ontdekte, bestudeerde hij alle vormen van stress en kwam tot de conclusie dat als er sprake was van een goede vorm van stress er nog steeds sprake was van stress. Hij ontwikkelde eustress ook wel bekent als positieve stress en distress bekend als negatieve stress.

Eustress is de vorm van stress die je mentale en lichamelijke functioneren verbetert. Deze eustress kan vrijkomen bijvoorbeeld tijdens het sporten, het trouwen, het krijgen van een baby, het slagen voor een examen of het krijgen van een promotie. Maar wat als je distress ervaart en niet weet hoe je hier mee om kunt gaan. Met deze vorm van stress dan kan dit leiden tot jezelf terug te trekken, depressie of angst. Het verschil tussen eustress (positieve stress) en distress ( negatieve stress) is gebaseerd op iemands ervaringen vanuit het verleden, persoonlijke verwachtingen en de vaardigheden die je hebt om met stress en de bijbehorende problemen om te gaan.

Hoe kun je omgaan met stress?

Omgaan met stress is voor veel mensen niet gemakkelijk. Iedereen gaat op een andere manier om met stress. Waar sommige mensen last hebben van een hoge mate van stress gaan anderen fluitend verder. Een manier om te begrijpen hoe het lichaam reageert op stressoren is uitgelegd in de General Adaptation Syndrome (GAS) in het Nederlands ook wel het “Stress Verander Model” genoemd. Het geeft een uitleg aan welke effecten stress heeft op ons lichaam. De intensiteit en de duur van de stressor bepaald of de stress acuut (korte termijn) of chronisch (lange termijn) is.

Alarmfase

Bij de eerste tekenen van stress komen de organen met een stress reactie en brengen je lichaam en geest in de alarmfase“Alarmfase” (dit is de eerste fase van het Stress Verander Model). Het lichaam reageert door het produceren van adrenaline die een vecht/vlucht reactie veroorzaakt. De vecht/vlucht reactie is de manier van het lichaam om zich voor te bereiden om te vechten of te vluchten.

Weerstandfase

De tweede fase van het Stress Verander Model is de “Weerstandfase” tegen stress. Als een stressor in het lichaam blijft dan moet het lichaam een manier vinden om om te gaan met deze stress. Als het lichaam in deze fase geen mogelijkheid vindt om de stress en spanning op te lossen zal het lichaam alle bronnen ( voedingstoffen, enzymen, eiwitten, aminozuren, vitaminen en mineralen) aanspreken waardoor het lichaam geleidelijk uitgeput raakt.

Uitputtingsfase

De derde en laatste fase de “Uitputtingsfase” is de fase waarin het lichaam alle middelen volledig heeft verbruikt. Dit leidt tot een moment waarop het lichaam niet meer normaal kan functioneren. Vermoeidheid, zwakte, een verlaagd energie niveau, moeite hebben met concentreren en helder denken zijn allemaal tekenen dat je lichaam is uitgeput. Als je langdurig uitgepunt bent kan dit schadelijke gevolgen hebben voor je gezondheid waardoor je gevoeliger bent voor ziektes en infecties.

De bovenstaande fasen vertegenwoordigen een model van hoe stress zich kan ontwikkelen in het lichaam. Hierbij dien je er wel rekenschap mee te houden dat ieder lichaam anders reageert op stress.

Er zijn geen twee mensen die op een gelijke manier reageren op exact dezelfde stressor. Levenservaring en sociale achtergrond spelen een belangrijke rol bij hoe iemand omgaat met stress. Normale reacties op stress zijn angst, piekeren, humeurig, geïrriteerdheid en depressie maar ook jezelf kunnen aanpassen en kunnen omgaan met stress. Via stress management kun je technieken aanleren hoe je tijdens je dagelijkse leven beter om kunt gaan met stress. Leren omgaan met stress kan je helpen om gezonder en gelukkiger te leven.

Belangrijk is dat je stress leert herkennen en dat je weet hoe je je lichaam weer kunt ontspannen als je stressfactor te hoog is opgelopen. De StressChecker is een mooie tool om te ontdekken hoe het staat met jouw stressfactor. Daarnaast kan de Stress Checker je leren op welke ontspanningsoefeningen of middelen je lichaam het beste reageert. Wil je meer weten of lezen over de StressChecker klik dan hier.

Succes met je inzicht in stress!

Peter Rigtering

StressChecker

Comment Section

4 reacties op “Waarom een hoge stressfactor zo slecht voor je gezondheid is.



Door Mikel op 20 november 2016

Help, I’ve been informed and I can’t become igannrot.



Door auto insurance in bacliff tx op 9 maart 2017

>>tototom亀レスすまぬー。pixivとは別軸だけど、マンガは読み手の数がはんぱないので期待を込めておりますよ。>>lastationおお、おひさです。この間lastation氏に激似の人を見つけてキョドりました。某即売会の事務局で。マンガをウェブにアップするスタンダードになれるようにがんばります。見開きはどう表現するか非常に迷っているところなのですが、やっぱり欲しいですよね…Leave a Comment Yay! You’ve decided to leave a comment. That’s fantastic! Please keep in mind that comments are moderated. Thanks for dropping by!

Plaats een reactie


*